Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Witaj na stronie RPG FAQ, gdzie możesz zadawać pytania i udzielać odpowiedzi na temat papierowych gier fabularnych.

Podstawowe zasady:

1. Każdy może zadać pytanie.

2. Każdy może udzielić odpowiedzi.

3. Zarejestrowani mogą głosować na najlepsze pytania i odpowiedzi.

Co to jest metaplot?

+7 głosów
668 wizyt
pytanie zadane 16 września 2010 przez użytkownika niezalogowany

4 odpowiedzi

+2 głosów
odpowiedź 22 września 2010 przez użytkownika Craven Poszukujący
Metaplot to przewodnia fabuła w kampanii lub serialu. Pojedyncze sesje (lub odcinki serialu) mogą być zamkniętymi fabularnie całościami, niezwiązanymi z głównym wątkiem. W innych natomiast metaplot pojawiać się może jako jeden z elementów przygody lub jej podstawa.

Dobrym przykładem jest tu serial "Z archiwum X" gdzie obcy są osią metaplotu, ale niektóre odcinki poświęcone są zupełnie niezwiązanym, paranormalnym sprawom. Z tego rozróżnienia korzystają kampanie wykorzystujące "Plot points" w Savage Worlds

Metaplotu nie należy mylić ze Storylinią - najważniejszymi wydarzeniami dla świata gry.
+1 głos
odpowiedź 16 września 2010 przez użytkownika Jagmin Kronikarz
edycja 16 września 2010 przez użytkownika Jagmin
Najprościej rzecz ujmując metaplot to najważniejsze wydarzenia dla świata gry. Najczęściej ustalane odgórnie, przez autorów danej gry, co jest niepopularne wśród grających ze względu na wprowadzone tym samym ograniczenia w rozbudowie świata gry (vide stary Świat Mroku). Nieraz na metaplot mają wpływ działania samych graczy, choć nie koniecznie gier fabularnych (Legenda Pięciu Kręgów 3 i Warhammer Fantasy Roleplay 2). W bardzo rzadkich przypadkach metaplot stymuluje rozgrywkę i uzupełniają świat między zmianami edycji (Shadowrun, Earthdawn).
0 głosów
odpowiedź 22 września 2010 przez użytkownika niezalogowany
No właśnie. Metaplot pochodzi od meta-plot, a plot to wątek/fabuła. Czyli można tym określić nadrzędny, niezależny wątek fabularny.

Wydawane gry rpg zawierają niekiedy taki metaplot jako część opisu świata gry, i wtedy to są ważne zdarzenia, które najprawdopodobniej się wydarzą i postacie graczy mają małe szanse na zmianę tego. Podobnie, jeśli opis świata gry zawiera jego historię a umówimy się że zaczynamy grać wcześniej niż ta historia się kończy, to opisane wydarzenia dziejące się później stanowią dla nas metaplot. A dla Dzikich Pól metaplotem jest historia Polski z okresu rzeczypospolitej szlacheckiej.

Kampanie rpg również zwykle zawierają pewien główny wątek. Chociaż rzadko nazywa się go jawnie taką buzzwordowo-slangową nazwą, to jednak mogą mieć na myśli ludzie gdy mówią o metaplocie kampanii rpg.
0 głosów
odpowiedź 28 maja 2011 przez użytkownika niezalogowany
Powyższe odpowiedzi bardzo dobre.

Przykład metaplotu - koniec świata w World of Darkness. Cała linia historyczna była zaplanowana, wydarzenia (w dodatkach) odbywały się zgodnie z wcześniej ustalnoym planem. Gehenna nastąpiła wtedy i wtedy, Apokalipsa także, Wstąpienie takowoż.

© 2010 - 2017 RPG FAQ

...