Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Witaj na stronie RPG FAQ, gdzie możesz zadawać pytania i udzielać odpowiedzi na temat papierowych gier fabularnych.

Podstawowe zasady:

1. Każdy może zadać pytanie.

2. Każdy może udzielić odpowiedzi.

3. Zarejestrowani mogą głosować na najlepsze pytania i odpowiedzi.

Co to jest metagaming/metagame?

+5 głosów
4,845 wizyt
pytanie zadane 22 września 2010 przez użytkownika niezalogowany

2 odpowiedzi

+5 głosów
odpowiedź 23 września 2010 przez użytkownika Aureus Odkrywca
Per analogiam:
Element językowy "meta" w języku polskim występuje często w złożeniach jako synonim do "poza (czymś)". Już Arystoteles napisał księgi zatytułowane "ta meta ta physika biblia", czyli "the books that come after the (books on) physics", skąd pochodzi ogólnoświatowa "metafizyka" (to, co poza materią fizyczną).

Na podobnej zasadzie mówi się o "metajęzykowej funkcji języka", kiedy przy pomocy języka opisujemy sam język (gdyż dla wielu badaczy język służy do opisywania rzeczywistości pozajęzykowej - gdy zaś język zaczyna opisywać sam siebie, przestaje spełniać swą podstawową rolę, wychodzi poza nią) lub metapoetyckiej funkcji tekstu poetyckiego (gdy wiersz zaczyna mówić o samej poezji, sztuce i wierszach).

Metagra, czyli metagame, występuje więc wtedy, gdy gra zaczyna zwracać się ku samemu procesowi / zasadom / teorii gry.

Przykład: postać gracza pojawiła się w zakładzie kowalskim. Gracz odgrywa postać, mówiąc, że chciałby zakupić nowy miecz. Następnie decyduje się przetestować Targowanie, by sprawdzić, czy otrzyma niższą cenę za miecz. Jednak jeszcze przed rzutem zaczyna dyskutować z prowadzącym, czy nie powinien otrzymać dodatniego modyfikatoru do rzutu, w pewnym momencie stwierdzając, że "tak będzie uczciwiej, gdyż jego postać zna wujka tego kowala" - jest to właśnie moment, gdy gra przechodzi na aspekt meta, czyli zaczyna rozważać własne zasady mechaniczne, zasady wpływu historii postaci na korzyści dla gracza oraz zasady "uczciwości" gry.

Podobnie wszelakie artykuły rozpisujące się na temat prowadzenia, graczy i teorii gry będą tekstami wchodzącymi na warstwę metagamingową.

Warto zaznaczyć, że metagaming nie jest stylem gry i zazwyczaj używa się go w sposób nieświadomy. Artykuł opisujący potwora, którego można wykorzystać w D&D, może posiadać poza mechaniką i opisem zachowań paragraf skupiający się na settingach, w których potwór ten może się pojawić - jest to krótki, metagamingowy wycinek niemetagamingowego tekstu.
+2 głosów
odpowiedź 23 września 2010 przez użytkownika niezalogowany
metagaming/metagame to interakcja, komentarze i inne elementy rozrywki erpegowej, które nie są powiązane z realiami świata/postaci/settingu/stylistyką i stylem gry. Dosłownie znaczy to "na temat gry". W praktyce oznacza to korzystanie z wiedzy i przesłanek znanych grającemu, ale nie mających sensu i uzasadnienia z punktu widzenia logiki gry/świata.

Może to służyć poprawieniu płynności gry tam, gdzie "realizm" koliduje z dobrą zabawą, historią, stylem prowadzenia/grania etc. W negatywnej formie metagaming to np. korzystanie przez gracza z wiedzy, której nie może posiadać jego postać wyłącznie po to, by odnieść jak największe korzyści.

© 2010 - 2017 RPG FAQ

...