Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Witaj na stronie RPG FAQ, gdzie możesz zadawać pytania i udzielać odpowiedzi na temat papierowych gier fabularnych.

Podstawowe zasady:

1. Każdy może zadać pytanie.

2. Każdy może udzielić odpowiedzi.

3. Zarejestrowani mogą głosować na najlepsze pytania i odpowiedzi.

Co to jest fluff?

+1 głos
2,456 wizyt
pytanie zadane 26 września 2010 przez użytkownika Craven Poszukujący

2 odpowiedzi

+1 głos
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika Aureus Odkrywca
 
Najlepsza
Fluffem zwykło się nazywać te fragmenty podręczników do gier fabularnych, które nie przybliżają w żaden sposób zasad mechanicznych danej gry, nie przedstawiają ścisłych informacji na temat świata gry czy teorii RPG (jak wskazówki odnośnie konstruowania scenariuszy), a ich zadaniem jest zobrazować opisywany świat przy pomocy nastrojowych opowiadań.

Fluff nie jest konkretnym pojęciem i może być postrzegany na różne sposoby, jednak w praktyce zazwyczaj partie tekstu mu poświęcone w jakiś sposób wyróżniają się - na przykład pod względem graficznym - z reszty podręcznika (w drugiej edycji Warhammera były to osobne, stylizowane "ramki" z krótkimi opowiadaniami o świecie gry, lub piosenkami czy listami mającymi z niego pochodzić). W podręczniku do Klanarchii na przykład początkowy fluff został podany w formie komiksu. Tradycyjnie podręczniki i settingi bardzo wielu gier fabularnych zaczynają się od dłuższego opowiadania, którego zadaniem jest zwizualizować atmosferę, którą twórcy starali się ująć w swoim produkcie.

W powszechnym języku sieci mawia się, że fluff ma tworzyć "klimat", czymkolwiek by był.

Różne osoby w fluffie odnajdują pomysły lub rekwizyty na sesje - umiejscowiony w podręczniku wiersz o złowrogim ogrze można przedstawić graczom, zachęcając ich do podjęcia się misji ubicia potwora.

Termin "fluff", choć rzadziej, pojawia się także w świecie fanów gier planszowych. Przykładem tego może być słynna gra Arkham Horror, w której większość kart posiada swój opis mechaniczny (np. "Tracisz 2 żywotności") i fabularny ("w ciemności usłyszałeś drapanie podłogi"). Fluffem w grach komputerowych mogą być znane z gier opartych na silniku Infinity "historie" broni i pancerzy (np. "Gwiżdżący miecz" z Baldur's Gate'a poza tym, że był Mieczem krótkim +2, posiadał opisaną historię, jakoby został sprezentowany pewnemu magowi przez niziołka, który zakłął w tej broni kilka melodii, jakie często pogwizdywał).

W odróżnieniu od przykładów z poprzedniego akapitu, w grach fabularnych pojęcia "fluff" używamy raczej odnośnie samych podręczników, nie zaś wydarzeń ze świata gry.
+1 głos
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika lucek Kronikarz
Fluff czasami określa się również terminami "color" i "flavor".

W grach karcianych często spotykanym zabiegiem jest umieszczanie na kartach krótkich tekstów dotyczących świata gry. Takie fragmenty określane są mianem "flavor text".

© 2010 - 2017 RPG FAQ

...