Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Witaj na stronie RPG FAQ, gdzie możesz zadawać pytania i udzielać odpowiedzi na temat papierowych gier fabularnych.

Podstawowe zasady:

1. Każdy może zadać pytanie.

2. Każdy może udzielić odpowiedzi.

3. Zarejestrowani mogą głosować na najlepsze pytania i odpowiedzi.

Co to jest sandbox?

+6 głosów
4,219 wizyt
pytanie zadane 4 września 2010 przez użytkownika Jagmin Kronikarz

2 odpowiedzi

+2 głosów
odpowiedź 5 września 2010 przez użytkownika WyrdHamster Błądzący
edycja 8 września 2010 przez użytkownika WyrdHamster
Sandbox ( albo inaczej "piaskownica", od dzieci bawiących się razem na placu zabaw ) to specyficzna konstrukcja sesji nie w oparciu o dokładny scenariusz Mistrza Gry, a raczej na świecie gry i reakcjach świata na działania graczy. "Czysty" sandobox polega na łażeniu po mapie świata i odkrywaniu co na danym "hexie" ( wycinku planszy ) spotka postacie graczy, na przykład przy tworzeniu nowych map dla króla krainy. W porównaniu z modelem scenariusza niemal nic nie jest przygotowane zawczasu i nawet Mistrz Gry nie ma żadnych założeń co się może zdarzyć w danym momencie. Do pomocy w wymyślaniu mu co chwila nowych miejsc i fabuł służą najróżniejsze generatory takie jak tabele napotkanych podróżnych, przedmiotów magicznych, czy inne.


Model pośredni, który osobiście nazywam "piaskownicą z wątkiem główny" ( Sandbox with Main Plot ) polega na tym że gracze zamknięci w jakiejś przestrzeni ( na przykład miasto w Świecie Mroku ) mają jakiś główny cel do osiągnięcia ( niech będzie klasyczne "przejmijmy władzę" ) i MG nie ogranicza graczy w drogach dojścia do tego celu, ma jednak wizje w jaki sposób można to uzyskać. Jednak Mistrz przygotowuje kilka kluczowych scen zawczasu, na przykład scenę otwarcia ( zlecenie od swoich nauczycieli  do osiągniecie celu ), scenę punktu zwrotnego ( zamordowania obecnego władcy ) i scenę finału ( podsumowanie jak wyglądają ich rządy ). Przydatne okazuj się przygotowanie też kilku NPCów ważnych dla lokacji, jak służby porządkowe czy władza, tak duchowna, jaki świecka. Różnica takiego modelu względem prawidłowego scenariusza jest taka, że MG nie wymyśla dokładnych szczegółów takich scen i wie, że jeśli historia pójdzie w zupełnie inny sposób ( działania graczy ), wypełni ich miejsce czystą improwizacją, pozostawiając właśnie dużą swobodę graczom jak przy normalnym sandboxie. Bardzo przypomina style rozgrywki w komputerowych grach RPG, takich jak "Baldur's Gate", obie gry z serii "Knights of the Old Republic" czy "Dragon's Age" ( dzieła studia Bioware są własnie idealnymi przykładami piaskownicy z wątkiem głównym ). ;]
0 głosów
odpowiedź 4 lutego 2014 przez użytkownika niezalogowany

Sandbox, to typ rozgrywki charakteryzujący się otwartym światem i dowolnością podejmowanych w nim działań, oraz braku naprowadzania graczy na jakikolwiek zawarty w nim wątek ze strony prowadzącego rozgrywkę, lub ze strony innych graczy.

Sandbox, to otwarty świat all inclusive. Przede wszystkim to sposób rozgrywki. Łatwiej jednak zdefiniować sandbox poprzez to, czy mnie jest i co go na pewno nie definiuje

  • Obecność MG lub jej brak
  • Kompletny setting
  • Kompletny świat
  • Gotowe lokacje
  • Główny wątek
  • Gotowe przygody


Czym różni się Sandbox od Adventure RPG?

Prowadzeniem rogrywki. W adventure RPG gracze skupiają się na przygodach (scenariuszach) i jak najszybszym związaniu z nimi akcji. Na wyzwaniach stawianych przed graczami przez MG. Gracze Poprzez przygody tworzą opowieść i określają swoje postacie, a MG wykorzystuje zawarty w nich potencjał do tworzenia kolejnych scenariuszy. W adventure RPG gracze na ogół sami dążą do uwikłania się w przygodę. jest to bowiem dla nich główny sens brania udziału w sesji.

W sandboxie gracze skupiają się na swoich postaciach i swobodzie działania, a MG stawiając przed nimi kolejne questy, dostarcza im jedynie rozrywki. Oczywiście może stworzyć dowolną lokację lub scenariusz (przygodę) dotyczącą jakiegoś wątku, jednak gracze nie czują się zobligowani do podejmowania wyzwania w żaden sposób, a MG nie stara się ich do tego przekonać.
Jeżeli gracze mają ochotę na łowienie ryb, robią to. Jeśli akurat zdecydują, że poświęcą sesję (X czasu) na napadanie na karawany - robią to, ignorując ruiny prastarej świątyni, znajdujące się raptem dzień drogi od nich, albo kłopoty burmistrza z plagą nekromantów, grasujących nocami na cmentarzu.

Powiedzmy że sandobx RPG,to takie The Sims w dowolnie wykreowanym świecie. Natomiast adventure RPG, to kompletna przygoda, lub ich ciąg, stawiający przed graczami wyzwania, które muszą oni pokonać, by osiągnąć zamierzony cel.

 

Przykładowo, możemy wziąć gotową (ze stworzonymi lokacjami) mapę świata z jakiegoś systemu RPG. I oto nasz sandbox. MG może w tym świecie osadzić konkretne scenariusze i związać z nimi postacie graczy, a może po prostu wpuścić do niego graczy i pozwolić im wchodzić w interakcję z tym światem. Odkrywać każdy jego zakamarek krok po kroku.

Możemy też dać graczom tylko część takiego świata, lub lokację początkową, a gracze sami zaczną odkrywać całą resztę, swobodnie poruszając się po świecie.

© 2010 - 2017 RPG FAQ

...